Kniha Izaiáš
Tak jako je kniha Soudců nejcennější faktografickou knihou Bible, tak je Izaiáš spolu s Pentateuchem nejdůležitější věroučnou knihou Starého zákona. Autoři novozákonních textů ji měli k dispozici, protože se na ní nejčastěji odkazují – a to zejména autor evangelia podle Matouše (např. 61:1, 28:16, 29:13, 40:3, 52. kapitola celá). Jako jediný téměř úplný text stejného znění jako dnes byla tato kniha objevena i v Kumránu. Hned na začátku jejího filologického zkoumání bylo zjištěno, že se skládá ze tří částí, které byly jako další knihy Bible upravovány v 6. století př. n. l. Nálezem svitku této knihy v Kumránu bylo potvrzeno, že současné znění Izaiáše je téměř shodné s textem v současných výtiscích Bible.
Datace: v textu jsou uvedení judští králové (37:2) Uziáš 781 - 740 (6:1), Jotam (750 - 736), Achas (735 - 716), Ezechiáš (716 - 687) x tento výčet zahrnuje jedno století, text nepsal jeden autor, ale z jednotlivých částí sepsal celou knihu. Autor starší části pocházel spíše ze severního království Izrael (početné zprávy o kmeni Efraim). Konečná redakce celé knihy pochází z doby po roce 537 př. n. l.
Údajné proroctví o Immanuelovi 7:14 - 16, 9: 6 - 7 se netýká Ježíše Krista x slovo „alma“ je mladá žena, ne panna, chybný překlad
Izaiáš sám měl syna s chrámovou nevěstkou 8: 3 - 4, chodil nahý! Je to vyjádřeno v podobenství 20:2
Rivalita mezi kmeny Benjamin a Juda 11:13 x ani Judsko nebylo jednotné
Údajné proroctví - Babylon bude opuštěn navždy 13:20 x líčení zpustlého království Judského 1:7, 3:1,8, 5:13, 10:11 o Samaří
Asýrie již neexistovala, když padlo Samaří! 14: 25
13:17 Médové porazili Babylonskou říši
Datace: po 606 a 586 př. n. l. byly sepsány kapitoly 18 - 19, 21:13, 22, 24,
Bohu připisováno lidské chování 5:25, 45:7, 65:15
Starší část textu Izaiáše 36. kapitola, 37:2 - 3, 4:12, 6:1, 17, 8. kapitola, 17:5 - existuje ještě Asýrie, 20:1 asyrský král Sargon II., tj. před 722, mladší část knihy 21:9 Babylon padl, 22. kapitola Jeruzalém zničen, 43:14, 28 konec zajetí v Babylonu
Nepochopitelné přirovnání Kýra Perského k pastýři Jahveho! 44: 28, jak mohl být Pomazaným Jahveho 45:1
Nejmladší část textu 64: 10 Jeruzalém v troskách, 66:22, 22 shromáždění židů do Jeruzaléma – nejdříve po 537 př. n. l.
Kralická Bible - v nadpisu 29. kapitoly je chybně, že Jeruzalém zničila Asýrie (byla to novobabylonská říše)
Politické rady autora? 30: 2, 31:1, 31:7
?34: 4? chřadnout bude vojsko nebeské, nebesa budou svinuta jako kniha ? připomíná jazyk Zjevení Jana
?38: 8 10 stupňů na slunečních hodinách je 15 let života ?
?43:1, 3 vykoupení Izraele obětováním Egypta,Etiopie, Sáby - komu a proč?
Bůh tvoří zlo?! 45: 7
U Izraelců stále existují lidské oběti! 55: 7
Apokalyptický text - nová nebesa, nová země, vyvolení Boží dostanou nové jméno 64:15, 65:17
Jeremiáš
Prorok Jeremiáš psal svůj text za posledních tří judských vládců - Joachina, Sedechiáše a Gogoliáše (598 - 586) do jejichž osudu zásadně zasáhl babylonský král Nabukadnesar II. (605 - 562). Text byl napsán až po zpustošení Judska (4:23- 27). Autor sám prožíval obležení a postupné vylidňování Judska, nebyl chrámovým knězem, neuměl ani psát, neměl žádný politický vliv. Ale svým postojem a názory stál proti oficiální politice vládců Judska. Text není chronologicky uspořádaný a pravděpodobně byl sepsán z několika zdrojů. Chronologicky určitelné události se kumulují kolem roku 607 - 597 př. n. l., poté v letech 587 a 586 př. n. l. Další události souvisejí se zánikem Asyrské a Novobabyblonské říše a s vytvořením velkého území perskými králi od poloviny 6. století př. n. l.
Židé byli v emigraci v Egyptě a v Asýrii 2: 18
Zánik země je trest od Boha za modlářství kapitoly 2, 3, 5, 6:8 - 9, 9:11 x expanze novobybylonské říše
Efraim byl Bohem zavržen! 7: 15
Lidské oběti na pahorku Tofet v údolí Hinnom jižně od Jeruzaléma bohu Molochovi! 7: 31, 19:5, 32:35
Lživí proroci pro politické spojení Judska s jinými zeměmi proti Babylonu 5:31, 6:13
Bůh nechtěl oběti, ale poslušnost 7:22 - 23 x kněží zavedl oběti x Jeremiáš proti zavedenému systému obětí v chrámu!
Jeremiáš byl vězněn na Sedechiáše (597 - 586) za své názory 18: 18, kapitola 20, 21
kapitola 14 - rozhovor Jeremiáše s Bohem
Kněžstvo radí nebojovat proti Babylonu, ale vzdát se 21: 9, 27:1 2
Věčná potupa na Izraelce 23: 25 - 28 x do současnosti - antisemitismus
Jeremiáš byl ohrožován 26:1- 16, vězněn už za krále Joachina (před 597) 26: 1 - 8, vězněn i za vládce Sedechiáše 32:1 - 2
Dopis Jeremiáše z Babylonu pozůstalým v Jeruzalému, 29. kapitola (v roce či po roce 586 př. n. l.) x Jeremiáš neuměl psát 36:4
Král judska Joachin dal spálit knihu obžalob sepsanou písařem Baruchem podle slov Jeremiáše 36:23, 25
Částečná emigrace židů pod hrozbami Asýrie a Babylonu do okolních zemí 40: 11 - 12, 42: 1 - 2, 1 2- 15, 43: 6 - 7, 44: 12, 15 - 16 Jeremiáš byl nucen emigrovat spolu s urozenými a bohatými židy do Egypta ? - kdy? 607 př. n. l. nebo 586 př. n. l.?
kapitola 52. byla opsána z 39. kapitoly - jedná se o rok 587 př. n. l., Sedechiáš se vzbouřil proti babylonskému králi, Jeruzalém na to obležen 2 roky, za správce země byl dosazen Godoliáš
Pláč Jeremiášův
Autor sám zažil poslední roky existence Judského království, vojenské výpravy a obležení Jeruzaléma babylonským vojskem a jeho postupné vylidňování. Sám musel zemi opustit. Jeho slova vyjadřují nářek až šok ze skutečnosti, že židé nemají již vlastní zemi a vládu a jsou nuceni žít mimo ni.
Ezechiel
Autor psal podle starších informací o období, kdy zanikla Asýrie a Novobabylonská říše, dále od prvního obležení Jeruzaléma snad roku 607 př. n. l. do obnovy chrámu a dokončení jednoduchého opevnění města po návratu ze zajetí v roce 455. Je tedy jasné, že autor nemohl všechny popisované události zažít sám, začal psát nejdříve po roce 537 př. n. l. Dočkal - li se jako kněz otevření chrámu v roce 455, konečná redakce knihy je ještě mladší. K tomu je text 14:14 a 28:3, kde je zmínka o knize Daniel (nejdříve 2. století př. n. l.) a o knize Job. Jednotlivé kapitoly textu nejsou chronologicky uspořádány, autor měl běžný přístup k textu Pentateuchu (14:14, 20). Překvapivé jsou dlouhé pasáže vyjadřující pomstychtivost a tresty bez milosti vůči Izraelitům a okolním národům (kapitola 25) - zejména proti Egyptu a Babylonu, které bojovaly o vládu nad Sýrií a Palestinou (29:13, 30:26, 31:11). Autor vyjadřuje silnou závist nad bohatstvím a přepychem ve fénickém přístavu Tyros (26: 3 - 14, 27. a 28. kapitola) a již tradiční vize o vládě Izraele a jeho Boha na celém světě (kapitoly 36 - 43). Kniha má až apokalyptický ráz vyjadřování, několik těžko představitelných podobenství a popis hmotných předmětů (1:4 an, kapitola 8, 39).
Datace: 5. roku zajetí krále Joachina – tj. 592 př. n. l. 1: 1,2
Ezechiel by se zajatci v Babylonské říši, byl a si významným knězem, odveden hned v roce 597 př. n. l. 1: 3
3:5 - 9 ? x podobenství o obležení Jeruzaléma - kdy ?
4:5 - 6 390 dnů nepravosti domu Izraelského - podobenství obležení města - kdy ?
8:14 v Jeruzalémském chrámu byl uctíván Tamuz, babylonský bůh plodnosti!
Předstírání autora, že píše o 7. století př. n. l., přitom se vše děje v jediném roce - kapitola 24
Další chronologické údaje - 29:17, 30 :19, 40:1 x 8:1, 20:1, 24:1, 29:1, 32: 1 atd. neurčitelné datum, lze snad počítat od začátku zajetí v Babylonu?
Tyrský král „ cherubem na svaté Boží hoře“ (?) 28: 2 - 5 x 28: 6 - 10, 15 bude zničen cizozemci?
Datace - 25. roku zajetí 40 : 1, tj. 572 př. n. l.
Daniel
Tato biblická kniha je další z textů zařazených mezi apokalyptické knihy Bible. Autor sice uvádí údaje vztahující se k závěru 7. století př. n. l., ale hlavní údaje o Danielovi jsou posunuty do období po roce 597 př. n. l., ale samotný rukopis se svými zmínkami o soudobých událostech se týká poloviny 2. století př .n. l. (povstání Makabejských 169 - 164). Autor neznal dějiny starší než soudobé, proto jsou v textu chyby. Jednotlivé kapitoly nejsou chronologicky uspořádané, datační rozptyl uvedený údaji v textu je až tři sta let. Začátky kapitol jsou často datovány roky panování králů převážně perských. Nejstarší rukopisy pocházejí z poloviny 2. století př. n. l. Podobenství o prostupně zanikajících královstvích zakončené příchodem Božího království (2:44) patří nejdříve do stejného období.
4:34 naprostá fikce - Nabukadnesar nemohl toto říci!
5:1 po předchozím verši text z doby Nabopalasara, pravnuka Nabukadnesara!
5:11, 13 babylonský král Nabukadnesar byl praděd Balsazara, ne otec
5:11 Daniel byl zván knížetem mudrců, hvězdářů, hadačů a vykladačů snů!, toto dostal od Boha?
5:30 - 31 jedná se o rok 539 př. n. l., Babylonská říše byla dobyta Peršany
9:25 datační údaje - 70 týdnů (téhodnů) roků je 490 let od vyjítí z Babylonu do znovu vystavění Jeruzaléma, chyba - jde o roky 537 a 455 př. n. l., mezi nimi není 490 let
7. kapitola (7 - 14, 24) proroctví s podobenstvím čtyř šelem - připomíná Zjevení Janovo z Nového zákona
8:21 se týká nástupců Alexandra Makedonského zvaných diadochové (tj. po 323 př. n. l.)
Závěr kapitoly 9. - údaje korespondují s děním v období 66 - 70 n. l., tj. s obležením Jeruzaléma 66 - 70 n. l.
Tzv. malí proroci viz jednotlivé knihy Bible
NOVÝ ZÁKON
1. Marek 6:17 an. - Herodiada byla manželkou 4. syna Heroda Velikého, opustila jej a vzala si Herodova 2. syna Heroda Antipu, proti tomu se postavil Jan Křtitel, kterého po uvěznění v pevnosti Macherunt nechal Herodes Antipas popravit x Marek uvádí chybně, že byla ženou 3. syna Heroda Velikého Filippa, který se ve skutečnosti oženil s Herodiadinou dcerou Salome.
2. Od Abrahama po Ježíše je 56 pokolení ev. Lukášovo x dtto jen 42 pokolení podle ev. Matouše
3. Lukáš neví nic o útěku do Egypta, Ježíš se pokřtil sám ? - Jan Křtitel byl tehdy ve vězení
4. Matouš a Marek - Ježíš byl pokřtěn Janem Křtitelem
—————